ALL ABOUT KNIVES AND WOOD

Terima kasih atas kunjungan anda, jika ada jenis dan jenama pisau yang anda inginkan boleh beritahu dengan saya, mungkin saya boleh membantu...telefon saya 0193302672. E-mail sham200175@yahoo.com. Maybank akaun 114209468772. Sila tambah RM10 untuk penghantaran. Terima kasih atas sokongan anda.

Saturday, July 18, 2009

"woi...mana kasut aku?"

malam....dah semakin sunyi......aku nengok jam dah pukul 2237hrs....dari cahaya lampu koridor..
samar2 aku nampak...kawan aku....memberi isyarat tangan yang aku faham sebagai "ok..line clear..bergerak sgt perlahan"...

dorm kitorang ada seramai 10 org semuanya...8 org ahli dorm sedang nyenyak dibuai mimpi indah....bagi kebanyakan diorang mimpi indah adalah mimpi balik kampung time cuti sekolah...
sian diorang...sumer dari jauh...hujung utara-selatan tanahair....tak cam aku ngan kawan aku ni..
kampung kitorang dekat je...pekan ni pun ....tempat lepak kita je...

kawan aku tu..gelaran kt sekolah ni..tuak!...aku pun kurang pasti camne dpt gelaran tu...senior dulu yang kasi masa orientasi..'minggu membuli freshies'...agak2 aku pasai muka dia cam org mabuk ker...?!!..kalau cam aku ni...diorg kasi nama 'giant'...sumer org boleh paham kenapa...kan..

aku teringat dialog senior masa minggu 'membuli budak baru'...ketika satu group yg paling samseng menghampiri ku....agaknyer diorang tak puas hati kot.....muka aku cam biasa je..takde tunjuk perasaan riso atau gentar ke...

seorang senior menegur ku..."ko budak mana?"....aku tahu budak yg tegur aku ni namanye 'kudung'...pasal aku dengar ada membernyer kat belakang cakap..." gertak sket budak ni ...dung..nampak cam samseng je...ingat badan besar org takut ke?"...so 'dung' tu aku anggap kan sebagai 'kudung'.....tak kan 'tedung' atau 'tudung' plak ...ye ...

"budak dekat je bang..."...."dekat?!!....mana?"....."Tolak!!!" tegas ku agak kuat...
kudung berundur sket...."woi...budak Tolak la...ramai mafia situ"..perlahan kudung memberikan info pada kuncu-kuncunyer....sumer nampak terbangak2 mcm org bangang!!

"ko...jgn byk bunyik kat sini eh....ini school ....gua pegang!!!..kudung!...aku kasi ko nama..'giant'...psl ko besar sgt...ko makan apa hah.?."....selamba aku jawab..."bingka kelapa sawit"....."hah!!...ada ke kuih camtu?"....aku senyum je.."konfom nama dia kudung" getus hati ku....kudung kat mana eh...jgn anu nyer dah....he he he
"aku rasa ko yg jgn wat hal ngan aku!!" ...jerit aku...tp dlm hati je la ...hehh

so...aku bersekolah dengan aman tanpa gangguan...senior ajak aku hang-up ngan diorang lagi...
tp aku tahu diorang risau pasal aku budak Tolak.....lubuk segala samseng......

sekarang ni aku lah senior kat sekolah ni...siap jadi ketua pelajar lagi...tapi bukan jawatan rasmi lantikan sekolah....ketua pelajar2 samseng sikit...singkatannye..'pelesit'...aku ketua bilik 'budak nakal' kt blok b.....sumer budak panggil aku 'good giant'...aku ketua samseng yang cintakan kedamaian...hehh..

berbalik pada event yg aku rancang malam ini...dengan tuak...kitorang dah betul2 berada di pagar sekolah...dlm kegelapan malam mencari lubang yang biasa kita guna untuk 'outing'..
"alamak...giant...lubang dah kene tampal la...ikat ngan dawai...ni mesti si pakdin pendek-buncit punyer keje"..kata tuak...dia memang benci ngan pakdin...warden blok a...yg selalu mengantoikan kebanyakan rancangan jahatnyer...
"abis camne..tuak?"....."jgn risau boss....aku tahu satu lagi lubang....jom!"...

aku ikut je membontot si tuak ...meredah tepi pagar...yg penuh rumput-lalang....aku nengok atas...langit....begitu indah dengan bintang begemerlapan....memang kalau langit malam gelap tanpa cahaya bulan...bintang akan kelihatan sangat....mengujakan.....aku memang jenis yg cintakan alam dan kedamaian....dlm dok buat pakatan jahat pun sempat menikmati keindahan alam....

"ok ...boss ..kt sini..."....aku senyum...tapi aku rasa tuak tak nampak pun...pasal malam memang gelap......."ok jom....outing"..

sebenarnya..tujuan kita nak outing malam ni adalah untuk membeli...bekalan kayu api yang telah berkurangan...kayu api memang laris kat sini...bekalan sentiasa tak cukup....
aku ngan tuak adalah rakan kongsi....kita share modal untuk beli kayu api utk dijual kat asrama...masyuk bisnes ni...tapi...bab penyeludupan ni yg risiko very high.....kalau kantoi...gelap masa depan ooooo...

salah satu risiko adalah....kerana kampung sebelah sekolah kitorang ni kita panggil kg. babi...
pasal sumer penduduknye cina..siap ada bela babi cam bela ayam.....anjing punyalah byk....
nak kuar lompat pagar pun kene ada ilmu baca pergrakn angin..bagai ooo

cerita pasal anjing ni lah...yang membuat aku flashbackkan kisah aku masa sekolah ni.....


tak tahu punye lah laju aku pecut...rasa nya kalau masa tu carl lewis lari sebelah aku pun..mesti sekurang2nyer aku tinggal dia dlm 0.89sec jugak...laju betul aku lari....dah cukup jauh aku memperlahan larian....maleh nak pecah kan rekod dunia...hehh

tercungap2 aku mengumpul nafas.....lamer jugak aku tunggu tuak.....salakan anjing masih kedengaran sayup-sayup......samar-samar kelihatan...tuak terhenjut - henjut berjalan kearah ku..aku paham bahasa tangannye "apa..da tinggalkan aku!!"....kesian tuak...kasut hilang sebelah .

"aku jatuh masa lari tadi...sial anjing....punya banyak dok nak gigit aku...aku sepak-sepak...tanggal pulak kasut aku....pastu aku lari balik diorang tak kejar dah....agaknyer dah puas hati dapat kasut kot...? sial punyer anjing.....kasut ni aku pakai hamid punya!!!"....panjang rungutan tuak..."la...apsal ko pakai kasut dia pulak?...penyakit betollah"..."kasut aku basah boss"
"dah lah ...jom...kita buat tak tau je tentang kehilangan kasut hamid sok"

selesai...beli stok kayu api..kat kedai runcit ahsau...kitorang plan nak masuk ikut depan sekolah...
cuma kene tunggu pagi sket baru masuk...time jaga sekolah nyenyak tidur 'mati'...kalau tidur 'ayam'....masak!!....so lepak le minum2 kat kedai kopi dulu....happy je ...dah lupa pun kesulitan sebentar tadi....tuak pun dah ok...kita beli selipar tadi...tuak pakai dan campak sebelah lagi kasut hamid yg tinggal ke dalam longkang.."sori le hamid"...kata tuak sambil membaling kasut...

pagi tu kita masuk ok je...line clear...senyap je masuk dorm balik macam ninja....
esok pepagi time budak mula bangun nak g mandi...aku dengar...

"woi...mana kasut aku......kasut aku hilang...waaa"...
aku buat tak tau je sambil tarik selimut..."ada 10min lagi boleh lelap"...getus hatiku....
hehh...byk kenangan masa sekolah dulu...walaupun sekolah yg punya cuma pelajar lelaki...
aku tak janggal nengok pompuan pasal tiap2 jumaat kita g keluar semayang kt masjid slim
kitorang jadi cam batak nengok awek sekolah sebelah....time tu..nengok sumer budak pompuan nampak cuuuuuunnnn jerrr....hehh

6 comments:

boe~ said...

lu budak tolak ye... ok gua lantik lu jadi pengulu... caya la bro... bynk gambaran jelas dlm cerita lu ni. lu giant, lu pelesit, lu pencinta alam dan yg penting lu tak jahat pukul org

buyat said...

ha ha ha...thanx bro...really appreciate it... ;)

Bundle Studio said...

apakah karektor yang sebegitu terbawa-bawa hingga sekarang bro? kenangan yang terindah

buyat said...

ntah le...bro. apa pendapat ko...
tp aku rasa aku tetap cintakan kedamaian.............

Bundle Studio said...

kita memang mencintai kedamaian, tapi apakah kedamaian dekat dengan kita

buyat said...
This comment has been removed by the author.