ALL ABOUT KNIVES AND WOOD

Terima kasih atas kunjungan anda, jika ada jenis dan jenama pisau yang anda inginkan boleh beritahu dengan saya, mungkin saya boleh membantu...telefon saya 0193302672. E-mail sham200175@yahoo.com. Maybank akaun 114209468772. Sila tambah RM10 untuk penghantaran. Terima kasih atas sokongan anda.

Friday, July 24, 2009

huuii...tak larat aku...

memang dah lamer sgt aku tak bertandang kat tempat ni....padahal dulu2 aku memang selalu lah kene datang sini.....ada dua bijik enjin kapal terbang yang diorang pasak kat dalam bangunan yang besar ni....dan untuk pengetahuan korang...benda alah tu.....yang assembled nye...aku ler....
konon2 first in malaysia le....assembly gas-turbine...brand kawa...outside japan...

masa tu aku baru je keje ngan company ni....mengelabah cipan je tetiba boss cakap yg dia hire aku untuk handle projek pemasangan gas-turbine kat putrajaya...tapi dek ketabahan dan
semangat aku..aku berjaya juga menyiapkan projek ni....

mmm......rindu jugak ngan bangunan ni.....tp company yang handle plant ni....dah jual aset dan kontrak kerajaan pembekalan tenaga elekrik dan air dingin, untuk bangunan2 kt putrajaya...kat company baru yang entah mane datangnyer....so ramai kawan2 lamer aku yang dah takde kat plant ni....ada beberapa kerat je yang masih ada kat sini...pasal diorang lompat dari company dulu...masuk join company baru ni.....yang paling aku suka....det. kawan sepertapaan aku ada kt dlm bangunan ni....pangkat besar jugak le gamaknyer...nampak mengarah orang aje kerojenyer...

aku mai sini...memang pasal aku nak jumpa det.....ada urusan kerja yang memerlukan aku...mengadap det....maklumlah...pegawai besarrr......det keje kat tingkat atas plant tu...bilik opis diorang.....aku dah tipon det sebelum datang......sambil mengimbau kenangan2 lamer aku masa kat sini...berjalan menuju ke opis det......dari jauh aku dah nampak det tersengih je lambai kat aku....aku kalau jumpa det...mmm...memang tak kering gusi....almaklum lah det ni pak lawak sikit...so kukik kukik le kita dua orang bersembang....dok cerita kisah2 lamer masa bertapa dulu...urusan keje ciput je....sembang hehh satu malaya..

sebenarnyer cerita ni bukan pasal pertemuan aku ngan det.....tapi pasal sorang kawan aku yang lamer dah aku tak jumpa.......aku dah jumpa dan bersalam ngan dia tadi kat bawah...tp aku notis sesuatu....dia tak macam dia yang aku kenal....berubah sedikit karektornye...menjadi seperti orang kelesuan atau tidak bermaya...aku dah tanye....overtime byk sgt ker....tak pulak byk dia cakap....conversation tu mati kat situ...pasal aku kene naik lift nak g opis det...

selesai urusan kt atas...det ajak aku sembang kat bawah sambil bakar kayu api...so turun le kita sembang kat bawah pulak....cucuh le kayu api sorang sebatang...sembang2 lagi....aku layan je...
dlm dok sembang2 aku terpandang kawan aku yang tadi tu...tengah dok pam tayar motonyer...
aku nengokkan je dari jauh....det dok sembang ngan aku lagi ni....aku layan je....tak lamer pastu...tipon det menjerit....det angkat....katenyer boss panggil....dia mintak diri untuk naik....
kita salam lah.....det cakap ape2 projek call lah dia....aku angguk jer.....det blah naik atas aku pun
terus berjalan menuju kearah kawan aku yang tengah dok membelek tayar moto....

kawan aku ni umurnyer dah 55thn....aku panggil dia 'wak' je...aku memang tak pernah tau nama sebenar beliau....pasal aku ni jenis mesra alam....dia memang tak kekok ngan aku....kira kepala boleh masuk le.....aku bersembanglah ngan wak pasal kawan2 kita dulu masa awal2 plant ni beroperasi...aku tanya pasal aiza...wak cakap dia nak kawen tak lamer lagi...terkejut gak aku...kalau aku tak sembang ngan wak...aku pun tak tau yg aiza nak kawen...patutlah nak jam 'caterpillar' sampai dua bijik....agaknyer nak buat hantaran kot.....

tiba2 wak cakap dia pun dah kawen lain....terkedu aku....wak ingatkan aku pasal isteri dia yang dok sakit dulu...lamer sakitnye....ye aku masih ingat....wak cakap isteri dia dah meninggal.......
baru je dia nikah lain ngan janda anak satu.....wak anak tujuh......menurut wak memang byk dugaan dan tentangan pelbagai pihak termasuk dari anak2nyer.....yang merasakan ayah mereka mementingkan diri sendiri.......dari pihak2 lain yang dah berusaha meminang janda ni beberapa kali...tp ditolaknyer...dengan alasan takde hati nak kawen lagi....ngan wak senang je....ayat dalam dua minggu terus nikah....tp hari2 selepas pernikahan tu...macam2 yg berlaku...tentangan anak2 yg membuatkan mereka sanggup ... seperti membenci ayah mereka sendiri....ada pihak menggunakan cara hitam untuk mengganggu kehidupan wak.....aku tak dapat nak gambarkan perasaan aku mendengar cerita wak........

takpelah kata wak...anak2 nanti bila dah lebih dewasa pasti diorang paham....orang2 lain yang irihati...nanti tentu jemu dok nak mengacau rumahtangga dia....masalah dia sekarang ni kata wak....org rumah dia ni...umur 41 thn.....13 thn dah menjanda.....wak pulak 55 thn....kuasa kuda ada ngam2 je untuk satu trip........nak ulang-alik byk kali memang tak daya...........dok jenuh berdayung ke pulau....sampai kat pulau nak g kedaratan balik........sampai kalau rasa cam tak larat...wak kasi alasan nak tidur rumah anak2....padehal dia tak larat nak bawak isteri baru dia g 'ronda'...byk2 kali...aduiiiiiii.....macam tu pulak ye......

patut le masa aku jumpa dia mula2 tadi ...aku dah rasakan ada sesuatu yang tak kene ngan wak.......patut le.....asyik kene perah....maklumle kelapa tua...byk santan nye...yg memerah pulak dah lamer tak rasa kuah gulai...pulun kaw2.....dah semangkuk...nak semangkuk lagi.....dan lagi...dan lagi....aduiiiii....

sebelum berpisah wak pesan...jangan cari janda muda...cari yang sebaya kita je......
kalau tidak....keje ko hari2 kawen je lah....seksa batin jugak...bukan tak dapat je seksa....hari2 kene perah pun seksa... kene sehari nak perah tiga empat kali....tinggal tulang je lah ....


aku punya simpati ngan wak..siap cadangkan dia cari alat bantuan...cheh lupa pulak aku yang wak tu...sebaya abah aku...hehh...wak cakap takkan nak masuk kedai camtu kot...aku senyum je.....he he he.

3 comments:

Bundle Studio said...

sebab itu lah ada pepatah "enggang dengan enggang, pipit dengan pipit"
ingat kan boleh selesai masalah, rupa2nya tambah lagi masalah, lagi berat pulak tu ...
dia punya kepala incek, ada batu besar juga dudok.

boe~ said...

gua punya jam CAT mane?? dah order lama sgt dah

buyat said...

sori bro...dah luper pulak ko pun nak jam ye...gua order sekarang...he he he